Toegankelijk schoolplein zonder hekken
De factsheet ‘Leren’ van De Groene Stad somt deze voordelen op: een groen schoolplein bevordert de cognitieve ontwikkeling (werkgeheugen en concentratievermogen); het nodigt uit om in de pauzes naar buiten te gaan en om bezig te zijn met natuur en het draagt bij aan een beter sociaal klimaat. Daarbij werkt uitzicht op groen bewezen stress verlagend.
Kenmerkend voor een groen schoolplein is dat het natuurlijke elementen bevat, zoals bomen, bloemen, water en grasvelden. Het nieuwe schoolplein bij het Gomarus College (VMBO) in Drachten doet daar nog een schepje bovenop. Green Cities belicht het proces van totstandkoming en het speciale karakter van dit project.
De start
Circa anderhalf jaar geleden opende de huidige school zijn deuren, nadat het oude schoolgebouw was gesloopt. Er lag al wel een schetsontwerp voor het nieuwe schoolplein maar dit voldeed niet op alle punten aan de wensen van de school. De directie van de school zocht vorig jaar contact met de gemeente Smallingerland met de vraag of het ontwerp aangepast kon worden. Men wilde een groenere buitenruimte, met aandacht voor bevordering van de biodiversiteit en mogelijkheden voor spel en ontspanning.
Aan de rand van een woonwijk
Van belang voor het ontwerp was de locatie van de school. Deze ligt aan de rand van een woonwijk, langs een doorgaande weg. Van meet af aan waren de school en gemeente het erover eens dat het nieuwe groene plein toegankelijk moest zijn voor leerlingen, medewerkers én buurtbewoners. Er staat dus geen hek omheen. Dit betekende wel dat we bij de keuze voor de bomen, heesters en vaste planten sterke soorten moesten toepassen die we elders in de gemeente ook gebruiken voor het openbaar groen. Voor de kruidenmengsels geldt dat deze weliswaar wat kwetsbaarder zijn maar toch wel tegen een stootje kunnen.’
Het ontwerp
Het ontwerp is geïnspireerd qophet werk van de Friese tuinarchitect Lucas Pieters Roodbaard (1782-1851), die veel glooiende elementen in zijn ontwerpen toepaste. ‘Voordeel van dit ontwerp-element is dat het voor de onderhoudsploeg direct herkenbaar is. De inrichting is tot stand gekomen in samenwerking met de directie van de school. Een in het oog springend onderdeel is de half ingegraven muur met insectenhuizen. Daarnaast moeten de glooiende grasveldjes, voldoende zitplekken en een pannakooi de leerlingen verleiden om in de pauzes naar buiten te gaan.
Twee rode beuken
De nieuwe school staat niet op precies dezelfde plek als de oude. Die was gelegen aan de rooilijn van de weg. Daar waren destijds ook twee rode beuken geplant, die er nog steeds staan en inmiddels een monumentale status hebben. Om de bomen te kunnen behouden, is het nieuwe gebouw verder naar achter, in het midden van het perceel geplaatst. In het ontwerp voor het nieuwe schoolplein is een laantje van rode beuken aangebracht, waardoor verleden en heden verbonden zijn.
Hergebruik van materiaal
De gemeente heeft voor het project ingezet op zoveel mogelijk hergebruik van materialen. Voor het realiseren van de hoogteverschillen is grond gebruikt welke afkomstig is van sportvelden uit de buurt. Bijkomend voordeel is dat de opgebrachte grond geschikter is voor de aanleg van de grasvelden. De oorspronkelijke grondsoort bestaat namelijk uit leem, dat bekend staat om de slechte afwatering.
Recycling is ook toegepast bij de bouw van de insectenmuren, hierin zijn onder andere overgebleven stenen gebruikt.
Toegepaste beplanting
Naast het toepassen van sterke soorten was het stimuleren van de biodiversiteit een belangrijke eis bij de soortkeuze. De samenstelling van de beplanting is zo gekozen dat er jaarrond voor mens en dier wat te beleven valt, in de vorm van bladkleur, bloesem, bessen en winterbeeld. Zo is een laan aangelegd met Fagus sylvatica ‘Atropunicea’, bruine beuk. Daarnaast staan er enkele Magnolia’s en soorten als Tilia x europaea, Juglans regia, Ulmus laevis en Parrotia persica. Aan de straatzijde van het schoolplein en onder de beuken zijn lage hagen van Rosa, Carpinus betulus en Symphoricarpos geplant. Daarnaast zijn er als solitairen Hydrangea’s en Buddleia’s toegepast. De heuvels zijn ingezaaid met eenjarig akkerbloemmengsel en bloemrijk grasland. Tussen de kruiden door zijn bloembollen geplant, waaronder narcissen en krokussen.
Meer weten over groen in de stad? Kijk op https://nl.thegreencities.eu/
Dit artikel is verschenen in BuitenSpelen 03/2021. Lees meer van BuitenSpelen in onze digitale bibliotheek.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
SchoolpleinenCheck biedt kansen voor gemeenten
28 jan om 08:49 uurGrijze, versteende schoolpleinen transformeren naar groene, speelse omgevingen: dat is de ambitie van IVN…
Hoe effectief zijn groene schoolpleinen?
24 jan om 16:25 uurBasisschoolkinderen spelen dagelijks buiten op het schoolplein. Dit benadrukt het belang van een doordachte…
Het voortgezet onderwijs: de vergeten doelgroep
1 mei 2024Leerlingen gaan na de overgang van primair naar voortgezet onderwijs maar liefst 80 procent minder naar buiten…
Hoe krijg je kinderen tijdens de schooldag aan het bewegen?
9 apr 2024Hoewel er tijdens een schooldag voldoende mogelijkheden zijn om kinderen te laten bewegen, is het voor scholen…
Natuur voor elkaar organiseert online informatiebijeenkomst groene schoolpleinen
13 mrt 2024Basisscholen die bezig zijn met het vergroenen van hun schoolplein, of die dit juist al gedaan hebben maar nog…
Nog eens vijftig scholen vergroenen hun schoolplein
12 mrt 2024Nadat IVN en Jantje Beton vorig jaar al 10 basisscholen blij maakten met een bedrag van 5.000 euro om hun…
Creativiteit en lerend vermogen van kinderen omhoog door het groene schoolplein
5 mrt 2024Groene schoolpleinen zijn essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Dat is de opvatting van Maike Nelissen…
Reactie toevoegen