Kinderparticipatie is burgerschapsvorming
Als kind speelde ik vaak bij de Groningse Speeltuinvereniging West End. Het groene woeste veldje was onze favoriete speelplek. We konden er geheime paadjes maken, bouwden hutjes in de struiken en verstopten ons in het groen. Tot op een dag onze hele plek verdwenen was: we zagen alleen zand met plek voor een paar nieuwe metalen toestellen. Wat waren we boos. Ze hadden ons niets gevraagd! We gingen nooit meer naar de speeltuin en zochten nieuwe landjes voor ons spel.
Van kinderparticipatie had niemand in die tijd gehoord. Nu gaat alles anders. Er zijn stapels handleidingen, onderzoeken en draaiboeken over het belang van kinderparticipatie en hoe dat te organiseren. Gemeenten huren een bureau in, zorgen voor een mooi persmoment, zetten een vinkje bij ‘kinderparticipatie’ en voldoen zo aan de juridische verplichting om kinderen te consulteren conform het Kinderrechtenverdrag artikel 12.
Natuurlijk is dit wat kort door de bocht. We zien mooie initiatieven in gemeenten. Tegelijk zien we dat kinderen en jongeren nog steeds structureel over het hoofd worden gezien. Te vaak denken we op een beperkte manier over participatie: een enquête, een bijeenkomst, een rapport. Terwijl participatie zoveel meer is dan dat.
Voor kinderen begint participeren in de samenleving bij de vraag of en hoe zij buiten kunnen spelen en mee kunnen doen bij dingen die ze interessant vinden, op school en in hun buurt. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Staan volwassenen er voor open om – steeds opnieuw – op hun vragen in te gaan en kinderen hun plek te geven in de samenleving? Hierin zit een verantwoordelijkheid voor alle volwassenen: niet alleen de ouders en de leerkracht, maar ook de buurtbewoners én de mensen van de gemeente.
Formele participatietrajecten vragen om zo’n zelfde open houding. Om werkelijke aandacht voor de kinderen en het besef dat je in zo’n traject een bijdrage levert aan hun ontwikkeling. Want in feite ben je op zo’n moment bezig met burgerschapsvorming. Je laat kinderen ervaren hoe we in onze samenleving met elkaar omgaan, hoe we afwegingen maken en onze wereld samen vormgeven. Dat vraagt om tijd en aandacht en de wil om die pedagogische rol te vervullen.
Meer weten over jeugdparticipatie? Kijk op https://www.nji.nl/ervaringskennis/jeugdparticipatie-vormgeven en https://www.njr.nl/nl/verhalen/participatievormen-ladder/
Tekst en foto: Froukje Hajer

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Apeldoorn, Utrecht en Breda genomineerd voor Jantje Beton Prijs
13 mrt om 08:17 uurDrie gemeenten maken kans op de titel ‘meest speelvriendelijke gemeente van Nederland’. Apeldoorn, Utrecht en…
Naar een beweegvriendelijke leefomgeving: verbind ruimtelijk en sociaal domein
3 mrt om 08:41 uurOnze leefomgeving heeft grote invloed op onze gezondheid. Het realiseren van een beweegvriendelijke…
Jongerenwerk scoort met sport en bewegen
25 feb om 10:32 uurJongerenwerk gebruikt sport en bewegen als middel om jongeren te bereiken en te ondersteunen in hun…
Haarlem investeert in sport en beweging voor iedereen
18 feb om 08:33 uurDe gemeente Haarlem zet zich in voor het bevorderen van sport, beweging en sociale interactie door de aanleg…
Wijkatletiekbaan maakt atletiek mogelijk voor iedereen
7 dec 2023Atletiek is een enorm veelzijdige sport. Je kunt rennen, springen, slingeren en nog veel meer. Hoewel de sport…
Hoe stimuleer je actieve mobiliteit bij kinderen?
26 sep 2023Inspelen op de belevingswereld van de jeugd
29 aug 2023Regie houden op het participatieproces
2 jun 2023Een participatieproces is een reis, met vele afslagen en ontmoetingen. Hoe zorg je dat je bij je eindbestemming…
Reactie toevoegen