Pesten op het schoolplein
Wel voed ik mijn kinderen goed op, zodat ze weten dat pesten niet lief is en dat ze andere kinderen hier erg pijn mee kunnen doen. Als je lief bent tegen anderen, is de ander ook lief tegen jou. Maar zo werkt het in de 'wijde wereld' niet altijd. Mijn taak als adviseur voor scholen houdt ook in dat ik meedenk over de mogelijkheid om pesten tegen te gaan op het schoolplein. Maar hoe doe je dat?
Gezonde school
Samen met andere partijen helpen we om een school gezond te maken. Dat kan met name door middel van beweging, voeding en het creëren van een sociaal klimaat. Zo werkt bijvoorbeeld KiVa met een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. Zij zetten in op positieve groepsvorming en stimuleren de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Ook oud-basketballer Henk Pieterse werd vroeger gepest. Nu doet hij op scholen zijn verhaal over wat er in hem omging en hoe hij een uitweg vond in zijn sport. Hiermee zet hij kinderen op een positieve manier aan het denken. Dit zijn specifieke programma's tegen pesten. Als inrichters van schoolpleinen bedenken wij pleinen die hierop aansluiten en preventief werken tegen pesten.
Gevarieerd aanbod
Bij de inrichting van schoolpleinen proberen we altijd een gevarieerd aanbod aan speelmogelijkheden aan te bieden. Hoe kunnen we de beschikbare ruimte zo optimaal mogelijk benutten met sport, spel, rustplekken en groen. Voor ieder kind wat wils. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat kinderen elkaar niet in de weg lopen en iedereen de dingen kan doen die hij/zij leuk vindt om te doen. Als je de kinderen op allerlei vlakken uitdaagt, hebben ze weinig kans tot pesten. Ze worden eerder getriggerd om in de panna te gaan voetballen, te klauteren in de klautersavanne, tegenover elkaar te duikelen op het ronde duikelrek, te rennen op de cintelbaan of zandtaartjes te bakken in de zandbak met buitenkeukentje. Voor iedere leeftijd en iedere doelgroep moeten er voldoende speeluitdagingen terugkomen op het plein.
Te druk
Samen met de directeur en leerkrachten bedenken we een plan hoe dat we de kinderen tijdens de pauzes allemaal bezig kunnen houden. Een open plein zonder te veel obstakels of blinde hoeken is dan erg prettig. Over het hele plein vinden diverse activiteiten plaats, waardoor de kinderen niet op één hoop hoeven te spelen. Dit is de kracht van een sociaal schoolplein, want opeenhopingen veroorzaken juist meer pestgedrag. Het overzicht voor de leraren met pleindienst is ook beter als de kinderen verspreid aan het spelen zijn. Vanaf één (of meerdere) centrale plek(ken) kunnen zij de boel in de gaten houden en ingrijpen waar nodig.
Keuze speeltoestellen
Voor de inrichting met speeltoestellen kiezen we voor toestellen waar meerdere kinderen tegelijkertijd op kunnen spelen. Dit bevordert het samenspel en de sociale interactie. Fantasiespel draagt hier ook erg aan bij, samen doktertje of brandweer spelen op het schoolplein draagt bij aan de sociaal emotionele ontwikkeling. Een schommel vind ik dan persoonlijk weer minder interessant, omdat hij slechts 2 kinderen tegelijkertijd op kunnen en het veel plek in beslag neemt om veilig te kunnen schommelen. Liever plaats ik hiervoor in de plaats een combinatietoestel met diverse speelmogelijkheden waarop 10 kinderen tegelijkertijd kunnen spelen. Helemaal fantastisch is een deel van het schoolplein inrichten met Parkour/freerunning. Hier kan een hele klas tegelijkertijd op spelen, iedereen op zijn eigen niveau en ieder kan zijn eigen route door het parcours heen bepalen. De gymles kan buiten gegeven worden en kinderen kunnen zelf in de pauzes en na schooltijd hun vaardigheden op de toestellen verbeteren. Een zeer veelzijdige oplossing. Wat wil je nog meer?!
Meer informatie: www.yalp.nl/inrichting-schoolplein
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Van betonnen jungles en stedelijke labyrinten naar speelwaardige buitenruimten
16 dec om 09:58 uurWat zijn de voorwaarden van kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar die bijdragen aan de creatie van een…
Mulier Instituut: 'Bredere kijk op beweegarmoede nodig'
15 nov om 14:30 uurDe ambitie van de Nederlandse overheid dat in 2040 75 procent van de Nederlanders de beweegrichtlijnen haalt is…
Onderzoek brengt bevindingen over speelvriendelijke steden in kaart
21 okt om 10:10 uurOp 16 oktober jl. hebben onderzoekers van De Haagse Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam hun…
Dordrecht Sportgemeente van het Jaar 2024, ook prijs voor Maastricht
3 okt om 17:37 uurDordrecht is afgelopen week op het jubileumcongres van Vereniging Sport en Gemeenten in ’s-Hertogenbosch…
35 jaar Speelplan: kinderen van jongs af aan naar buiten krijgen
12 sep om 14:42 uurSpeelplan bestaat 35 jaar. We spraken directeur Walid Rahman en keken terug en…
'Doe niets, de kinderen kunnen het zelf': avontuurlijk spelen in Utrecht
30 mei om 09:59 uur“Doe niets, de kinderen kunnen het zelf.” Dat is de eerste en uitdagende tip aan speeltuinmedewerkers die…
Speel-, sport- en beweegbeleid moet iedere inwoner in Vught laten bewegen
15 mei om 11:24 uurDe gemeente Vught heeft voor het eerst een beleid opgesteld waarin de componenten spelen, bewegen en sport…
Hoe AI de veiligheid van kinderen in speeltuinen kan bevorderen
7 mei om 08:59 uurKinderen kunnen veilig spelen in speeltuinen dankzij goed onderhouden speelobjecten. Om te kijken na hoeveel…
Reactie toevoegen