Meisjes bedenken app voor speelplekken
Het vraagstuk bestond uit twee delen: hoe kan de gemeente Amsterdam onofficiële speelplekken van kinderen in kaart brengen met technologie en hoe ziet de smart speelplek van de toekomst eruit. Het winnende team bedacht een app waarmee je speelplekken kunt opzoeken, toevoegen en beoordelen. Met de app kun je ook spelletjes spelen ‒ zo verdien je virtuele muntjes om spelletjes in een game tower in de speeltuin te spelen.
Per spel wordt er een verschillende achtergrond op de grond geprojecteerd, voor goed gebruik van de beschikbare ruimte. In de zandbakken liggen smart toys met sensoren zodat ze niet gestolen kunnen worden. De oplossing is ook duurzaam: een lopende band en zonnepanelen zorgen voor het opwekken van energie in de speeltuin.
Brug tussen online en echte wereld
Anouk Noordervliet, Director Customer Experience & Product Owner CRM bij Eurofiber en juryvoorzitter, maakte het winnende team bekend. ‘Jullie hebben alles opgelost met één app. Met de app verplaatsen jullie online games naar de echte wereld en brengen jullie de locaties van speeltuinen in kaart, met beoordelingen. Jullie hebben heel goed naar de opdracht geluisterd en er een passende oplossing voor bedacht’, zo lichtte ze de keuze van de jury toe. De winnende meisjes kregen elk een prijs en een oorkonde uitgereikt.
Speelplekken voor tieners
Het was de jury niet gemakkelijk gemaakt, zei Noordervliet. ‘Speeltuinen zijn vaak voor kleine kinderen en jullie willen ook graag speelplekken voor tieners: daar hebben jullie hele creatieve ideeën voor bedacht. Van apps en sensoren tot zelfs een oppasrobot: we hebben hele leuke ideeën gezien, waarbij ook nog rekening werd gehouden met veiligheid en duurzaamheid.’
Aan de Smart City Challenge for Girls in Amsterdam namen meisjes deel van basisscholen De Odyssee, Steigereiland, De Zuiderzee en De Biënkorf. Zij kregen ondersteuning van adviseurs van Eurofiber en van oudere meisjes: studentes van de Hogeschool van Amsterdam, Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit.

De deelnemers aan de slag met het ontwikkelen van een app. Foto: Eurofiber ©
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Apeldoorn, Utrecht en Breda genomineerd voor Jantje Beton Prijs
13 mrt om 08:17 uurDrie gemeenten maken kans op de titel ‘meest speelvriendelijke gemeente van Nederland’. Apeldoorn, Utrecht en…
Betere samenwerking voor efficiënter gebruik van sportaccommodaties
12 mrt om 08:01 uurSportpark- en verenigingsmanagers werken steeds vaker samen om sportaccommodaties…
Cursus Bewegen in de Openbare Ruimte 2025
3 mrt om 12:19 uurBen jij buurtsportcoach of als professional (bijv. beleidsambtenaar) werkzaam in de wijk en wil jij een…
Een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen begint bij goed beleid
26 feb om 09:26 uurBewegen is essentieel voor een gezonde samenleving, maar gebeurt nog te weinig. Ruimtelijke inrichting speelt…
Jongerenwerk scoort met sport en bewegen
25 feb om 10:32 uurJongerenwerk gebruikt sport en bewegen als middel om jongeren te bereiken en te ondersteunen in hun…
Haarlem investeert in sport en beweging voor iedereen
18 feb om 08:33 uurDe gemeente Haarlem zet zich in voor het bevorderen van sport, beweging en sociale interactie door de aanleg…
MOVE24, hét event voor de beweegvriendelijke leefomgeving, kondigt tweede editie aan
10 feb om 11:00 uurNoteer donderdag 9 oktober 2025 in je agenda, want dan vindt de tweede editie van MOVE24 plaats: hét event voor…
Hoe effectief zijn groene schoolpleinen?
24 jan om 16:25 uurBasisschoolkinderen spelen dagelijks buiten op het schoolplein. Dit benadrukt het belang van een doordachte…
Reactie toevoegen