‘Verkeersveilige schoolomgeving is altijd maatwerk’
Kuiken stelt dat inrichters van een verkeersomgeving rekening moet houden met de gedrags- en fysieke kenmerken van kinderen, zoals dat kinderen door hun lengte andere zichtlijnen hebben. “Ze zien dus andere dingen bij het oversteken dan wij. Bovendien kunnen ze bepaalde dingen nog niet goed, zoals snelheid van ander verkeer inschatten.”
Dit vormt een gevaar dat niet zomaar op te lossen is. Wel kan een veilige schoolomgeving het gevaar verkleinen, zegt de verkeerspsycholoog. Hulpmiddelen daarin zijn onder meer het erop attenderen van andere verkeersdeelnemers dat er kinderen kunnen zijn en het inschakelen van verkeersouders die helpen met oversteken.
Leren omgaan met verkeer
Gelukkig gebeuren er niet veel dodelijke ongevallen met kinderen, geeft Kuiken aan. “Slechts 2% van de verkeersdoden is jonger dan 15.” Om dit te reduceren moeten we niet te veel van invloed van de inrichting van schoolomgevingen op verkeersveiligheid verwachten: “Naast de schoolomgeving is de route naar school minstens net zo belangrijk en voor elk kind anders. Het zou helpen als ouders hun kind niet met de auto brengen, maar hun kind goed leren fietsen. Onderweg leren ze het snelst omgaan met verkeer.”
Volgens Kuiken kunnen gemeenten nog voordat een school wordt gebouwd bijdragen aan de veiligheid. “Bekijk het breed: waar komt de school? Wat komt daar in de buurt? Welke schoolroutes gaan mensen kiezen? Hoe wordt de wijk ingericht? Dat is nu vaak geen criterium bij een bestuurlijk besluit.”
Lees verder op de website van CROW, waarop weblog Mobiliteit en Gedrag iedere maand vijf vragen stelt aan een expert in het vakgebied.
Ontwikkelingen in scholenbouw
In de volgende editie van vakblad Stedebouw & Architectuur staat het thema Scholenbouw centraal. Hoe zorgen we ervoor dat scholen en schoolomgevingen zo goed en veilig mogelijk worden ingericht? Word nu lid, dan ontvangt u dit nummer op verschijningsdatum: 6 november.

Ouders moeten zich bedenken dat ze een voorbeeldfunctie zijn voor hun kinderen, aldus Kuiken.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
De speelzijdige stad: hoe we onze steden speelser en beweegvriendelijker maken
6 mrt om 09:26 uurIn een tijd waarin kinderen minder buitenspelen en steden steeds drukker worden, is het belangrijker dan ooit…
Innovatief plein stimuleert beweging en verbinding in de wijk
27 mrt om 09:10 uurEen recent ontwikkeld plein in het Driehoekspark in Rotterdam heeft een wijk nieuw leven ingeblazen door…
Apeldoorn, Utrecht en Breda genomineerd voor Jantje Beton Prijs
13 mrt om 08:17 uurDrie gemeenten maken kans op de titel ‘meest speelvriendelijke gemeente van Nederland’. Apeldoorn, Utrecht en…
Betere samenwerking voor efficiënter gebruik van sportaccommodaties
12 mrt om 08:01 uurSportpark- en verenigingsmanagers werken steeds vaker samen om sportaccommodaties…
Cursus Bewegen in de Openbare Ruimte 2025
3 mrt om 12:19 uurBen jij buurtsportcoach of als professional (bijv. beleidsambtenaar) werkzaam in de wijk en wil jij een…
Naar een beweegvriendelijke leefomgeving: verbind ruimtelijk en sociaal domein
3 mrt om 08:41 uurOnze leefomgeving heeft grote invloed op onze gezondheid. Het realiseren van een beweegvriendelijke…
Een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen begint bij goed beleid
26 feb om 09:26 uurBewegen is essentieel voor een gezonde samenleving, maar gebeurt nog te weinig. Ruimtelijke inrichting speelt…
Subsidieoproep uitvoeren wijkscan bewegen en ontmoeten
25 feb om 15:22 uurGemeenten kunnen vanaf vandaag t/m 16 oktober subsidie aanvragen voor het uitvoeren van een wijkscan gericht op…
Reactie toevoegen