Onderhoud van ondergronden en toestellen in één hand
Met deze integrale aanpak houdt de gemeente speeltoestellen actueel en kan incidenteel en gepland onderhoud op een efficiënte wijze worden uitgevoerd. De KSP- aanpak slaat aan, andere gemeenten zijn zeer belangstellend en willen ook op deze manier ontzorgd worden. Na Amsterdam gaat Lansingerland verder met KSP. Ook deze gemeente brengt onderhoud van speeltoestellen en ondergronden in één hand onder bij het in Lelystad gevestigde KSP. Binnen de samenwerking van KSP en HVR brengen beiden hun jarenlange expertise in: voor toestellen HVR en voor de ondergronden KSP.
CO2-footprint
Tegelijk met het onderbrengen van inspectie en onderhoud bij één externe partij heeft Amsterdam ook een stap gezet in het kader van de ambities om in 2050 klimaatneutraal te zijn. In de aanbesteding van het inspectie- en onderhoudsproject zijn nadrukkelijke eisen naar voren gebracht om CO2-emissie te reduceren. Voor KSP, sinds enige tijd lid van de Stichting Nederland CO2 Neutraal, betekende dit onder andere dat bedrijfsprocessen aantoonbaar bij moeten dragen aan CO2-emissie. Deze eis heeft onder andere geleid tot de aanschaf van elektrisch materieel. Met het oog op verlaging van de CO2 footprint heeft KSP ervoor gekozen om uitsluitend gebruik te maken van producten uit Nederland. Om het aantal transportkilometers te reduceren gaan producten direct af fabriek naar de depotlocatie van KSP in Amsterdam. In inkoopcontracten is voorts vastgelegd dat leveranciers verplicht zijn om met volle vrachten leveringen te doen.
ABSweb
KSP werkt in Amsterdam met het Aantoonbaar Beheer Systeem (ABSweb), ontwikkeld door Speelplan en DCTT, een webbased beheersysteem voor speelplekken en -toestellen. Met behulp van een ABSapp worden inspectie- en onderhoudsresultaten eenvoudig gekoppeld aan een database. Wijzigingen kunnen direct worden doorgevoerd, waardoor de informatie up-to-date blijft.
KSP combineert deze app met de in eigen beheer ontwikkelde app voor onderhoud en beheer van ondergronden. In de ABSapp registreert KSP alle onderhoudswerkzaamheden en inspecties. De gemeente heeft zo permanent zicht op de actuele stand van de speeltoestellen en locaties in de stad. Ook worden in de app eventuele aandachtspunten, verbetervoorstellen en adviezen opgenomen. Die informatie vormt de input voor het periodiek overleg van KSP met de gemeente. De informatie wordt ook in foto’s vastgelegd. Op basis hiervan worden onder andere onderhoudsfrequenties van specifieke toestellen, ondergronden en locaties afgesproken.
Dagelijkse aanwezigheid
ABSweb geeft een enorme versnelling aan de voortgang van werkzaamheden, en zorgt voor bijzonder tevreden burgers. KSP directeur Joost Sweep legt uit: “Amsterdam heeft ons aan het denken gezet. Door onze aanwezigheid op locaties zijn wij een direct aanspreekpunt voor bewoners. Ze meldden ons wat ze wel of niet goed vinden, en wijzen ons op punten die onderhoud vereisen. Die informatie gaat in de app en wordt gecommuniceerd met de gemeente. Als de gemeente het groene licht geeft, gaan we direct aan de slag. Waar voorheen onderhoud wekenlang op de plank bleef liggen, zien burgers nu dat direct wordt ingegrepen. De tevredenheid van burgers over hun stad en het bestuur schiet daardoor omhoog.”
Jasper Lankhaar, die in Amsterdam de KSP activiteiten coördineert, voegt toe: “We zijn nu vanaf 1 januari dit jaar in Amsterdam aan de slag. In deze korte periode zijn we echt het aanspreekpunt geworden voor de bewoners. Als er iets mis is met een speeltoestel of ondergrond krijgen we dat van burgers te horen. Ze kunnen dat overigens ook via de website van de stad te kennen geven, en dan komt het via ABSweb bij ons binnen. Is de gemeente van mening dat de melding urgent is, zijn we binnen twee uur ter plaatse voor herstel. Omdat we in de stad een eigen depotlocatie hebben, kunnen we supersnel schakelen. Dat waarderen burgers enorm. Wat burgers ook waarderen is dat ons materieel elektrisch aangedreven is, wat veel minder geluidsoverlast met zich meebrengt. Ook heb je geen uitlaatgassen, ook dat vinden burger heel prettig.” Joost Sweep knikt instemmend: “Maar wat voor ons ook heel erg meetelt is de tevredenheid van de opdrachtgever. Want die wordt door onze integrale aanpak volledig ontzorgd. Het gehele traject van inspecties en onderhoud van speeltoestellen en ondergronden is nu bij één externe partij ondergebracht. Terwijl ze toch een vinger aan de pols hebben en het gehele traject digitaal kunnen volgen en snel besluiten kunnen nemen over herstel en onderhoud, wat bewoners van de stad enorm waarderen.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Positieve energie in de buurt
23 dec om 11:51 uurPauline van der Loo, hoofd impact bij Jantje Beton, deelt in haar column voor het magazine BuitenSpelen haar…
Inclusieve speeltuin in Apeldoorn is een feit
21 aug om 15:45 uurNa drie jaar wachten kan Naomi eindelijk samen met leeftijdsgenootjes spelen in de speeltuin. De 9-jarige Naomi…
Ensberg-Kleijkers over vijf jaar Jantje Beton: ‘Als het met de kinderen goed gaat, gaat het met ons goed’
7 jun om 09:34 uurOp 21 maart nam Dave Ensberg-Kleijkers na vijf jaar afscheid van Jantje Beton. Hij gaat ‘terug naar het front’…
Reactie toevoegen