Het schoolplein: een bron van inspiratie
Bij de schooldirecteur aan tafel
Wanneer ik bij schooldirecteuren of werkgroepen aan tafel zit, krijg ik regelmatig de vraag of ik een klimrek, duikelrek en voetbalveld in wil tekenen. Met alle plezier, maar dan stel ik de vraag: waarom wilt u persé deze drie elementen hebben? Het antwoord luidt dat dit de activiteiten zijn die kinderen het liefst doen op het schoolplein. Dat klopt, want kinderen kennen niet anders omdat deze speelvormen al 30 jaar op het schoolplein worden aangeboden. Maar er is zoveel meer mogelijk! Ik begin dan het liefst helemaal opnieuw en prikkel de directeur of werkgroep over wat kinderen gaaf zullen vinden. ? Wat vinden ze tof om te doen na schooltijd? Welke YouTube filmpjes bekijken ze? Als ze Olympisch kampioen willen worden, in welke sport dan? Vanuit wensen en groots dromen kunnen we nadenken over de inrichting van een schoolplein. Denk groot, durf te dromen!
Dromen over een zwembad op het schoolplein
Met de wensen van de directeur, werkgroep en ook vaak de kinderen van groep 3 t/m 8 onder mijn armen ga ik naar onze ontwerper toe en vraag hem om een samenvattende schets te maken. En een realistisch ontwerp, want achtbanen en zwembaden op een schoolplein is iets te hoog gegrepen. Maar, er wordt tenminste gedroomd! Actie en waterspel, dat moet er dus inzitten. Samen met sportieve uitdagingen, een chill zone, een trampoline (waarom niet?!), een verkeersplein in de vorm van een 8 (achtbaan) en rivieren van blauw kunstgras met haaien in de valdempende ondergrond kom ik bij de school terug. En bij ieder element op het plein komt een principe terug van de visie van de school.
Wauw! Dat hadden ze niet verwacht. De directie, het team, ouders en kinderen herkennen de waarden van de school. Het blijft leuk om mensen te verrassen, kinderen blij te zien als hun ideeën terugkomen in een andere uitvoering en ik weet zeker dat het pestgedrag minder wordt met dit plein. Geef ieder kind de uitdaging die het nodig heeft, zodat iedereen zijn/haar plek op het plein kan vinden. Groot en klein. Luister naar de achterliggende wensen en dromen, dan kan je anderen blij maken en verrassen.
In mijn werk creëer ik inspirerende omgevingen die iedereen uitdaagt om te spelen, sporten, bewegen en vooral PLEZIER te maken. Dit zou iedere school moeten realiseren, het maakt de kinderen energieker, attenter in de klas en klaargestoomd voor de toekomst.

Wat doen kinderen nu eigenlijk het liefste op het schoolplein?
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
De speelzijdige stad: hoe we onze steden speelser en beweegvriendelijker maken
6 mrt om 09:26 uurIn een tijd waarin kinderen minder buitenspelen en steden steeds drukker worden, is het belangrijker dan ooit…
Hoe inrichting van speelplekken bijdraagt aan meer buitenspelen
7 apr om 13:14 uurEen aantrekkelijke inrichting van speelplekken kan bijdragen aan meer buitenspeelgedrag van kinderen.…
Slimme aanpassingen voor een actieve leefomgeving
3 apr om 09:32 uurHet slim benutten van de leefomgeving kan bewoners stimuleren om meer te bewegen. Dit artikel verkent hoe we…
Innovatief plein stimuleert beweging en verbinding in de wijk
27 mrt om 09:10 uurEen recent ontwikkeld plein in het Driehoekspark in Rotterdam heeft een wijk nieuw leven ingeblazen door…
Apeldoorn, Utrecht en Breda genomineerd voor Jantje Beton Prijs
13 mrt om 08:17 uurDrie gemeenten maken kans op de titel ‘meest speelvriendelijke gemeente van Nederland’. Apeldoorn, Utrecht en…
Betere samenwerking voor efficiënter gebruik van sportaccommodaties
12 mrt om 08:01 uurSportpark- en verenigingsmanagers werken steeds vaker samen om sportaccommodaties…
Cursus Bewegen in de Openbare Ruimte 2025
3 mrt om 12:19 uurBen jij buurtsportcoach of als professional (bijv. beleidsambtenaar) werkzaam in de wijk en wil jij een…
Een leefomgeving die uitnodigt tot bewegen begint bij goed beleid
26 feb om 09:26 uurBewegen is essentieel voor een gezonde samenleving, maar gebeurt nog te weinig. Ruimtelijke inrichting speelt…
Reactie toevoegen