Integratie social media in hoogteparcours
Wetenschappelijk onderzoek
Nu is het wetenschappelijk onderzocht en aangetoond: een op de vier kinderen in Europa heeft overgewicht of obesitas. De oorzaken zijn complex en niet zonder controverse: Slechte voeding gekoppeld aan agressieve marketing van ongezond voedsel in de media, de onwetendheid van de ouders en het systematisch schrappen van lessen lichamelijke opvoeding op scholen in alle Europese landen. Het niveau van fysieke activiteit bij kinderen en adolescenten is lager dan ooit tevoren.
Jonge generatie motiveren om te sporten
"De meeste mensen erkennen dat we niet de schuld voor het hoge niveau van lichamelijke inactiviteit bij deze kinderen kunnen neerleggen," verklaart Van Voorst. "De belangrijkste doelstelling is het motiveren van de jonge generatie om actief te spelen en te sporten. En dat het liefst nog zonder dwang, competitie of druk om te moeten presteren."
Jonge generatie overtuigen
Volgens Van Voorst is de grootste uitdaging om het beeld van kinderen en tieners te veranderen. De gedachte leeft dat echte entertainment alleen wordt geleverd door TV, internet en computerspelletjes. "Heel begrijpelijk, overigens," geeft Van Voorst toe. "PC's, Smartphone's en verbinden met vrienden via sociale netwerksites is inmiddels een integraal onderdeel van het opgroeien. Dat betekent dat we de jonge generatie moeten overtuigen dat fysieke activiteit, het liefst met een vriendengroep, net zo leuk kan zijn als TV kijken, online chats of spelen op de PS2 of Xbox."
Gaming en beweging geen tegenpolen
Van Voorst meent dat in dit verband een niet-confronterende aanpak ingezet moet worden. "We geloven er sterk in dat sociale media, gaming en lichaamsbeweging niet elkaars tegenpolen zijn," vertelt van Voorst. "In deze context onderzoeken we momenteel verschillende manieren om gaming en sociale media te integreren in een klimpark of klimbos. Hierbij letten we vooral ook op het stimuleren van het zelfvertrouwen, het creëren van teamgeest en het bevorderen van interpersoonlijke vaardigheden als het gaat om teamwork."
Parcours afleggen met social media
Een voorbeeld hiervan is het voltooien van klimparcours met groepstaken, zoals het ontdekken van een code, die vervolgens ingevoerd kan worden op de Smartphone om het volgende level te bereiken. Een andere aanpak is het samenstellen van kleine teams van twee of drie deelnemers, die tegelijkertijd verschillende klim hindernissen overwinnen. Hierbij worden de individuele standen online bijgehouden en gepresenteerd via een social media dashboard.
Klik hier voor het hele artikel.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Apeldoorn, Utrecht en Breda genomineerd voor Jantje Beton Prijs
13 mrt om 08:17 uurDrie gemeenten maken kans op de titel ‘meest speelvriendelijke gemeente van Nederland’. Apeldoorn, Utrecht en…
Jongerenwerk scoort met sport en bewegen
25 feb om 10:32 uurJongerenwerk gebruikt sport en bewegen als middel om jongeren te bereiken en te ondersteunen in hun…
MOVE24, hét event voor de beweegvriendelijke leefomgeving, kondigt tweede editie aan
10 feb om 11:00 uurNoteer donderdag 9 oktober 2025 in je agenda, want dan vindt de tweede editie van MOVE24 plaats: hét event voor…
Hoe effectief zijn groene schoolpleinen?
24 jan om 16:25 uurBasisschoolkinderen spelen dagelijks buiten op het schoolplein. Dit benadrukt het belang van een doordachte…
Gemeente Rotterdam lanceert Urban Sports Agenda
15 nov 2024Gemeente Rotterdam gaat aan de slag met 32 acties om urban sports in de stad te versterken. De gemeente doet…
Rotterdam wil urban sports voor breder publiek toegankelijk maken
14 nov 2024De gemeente Rotterdam heeft aangekondigd te gaan investeren in urban sports, met als doel deze sporten tussen…
Onderzoek brengt bevindingen over speelvriendelijke steden in kaart
21 okt 2024Op 16 oktober jl. hebben onderzoekers van De Haagse Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam hun…
3D-geprint straatmeubilair biedt veel voordelen
17 jun 2024Het 3D-printen van betonnen straatmeubilair en skate-objecten blijkt veel voordelen te bieden. “Je hebt een…
Reactie toevoegen