KpVV: verkeersveiligheid rond school begint met ouders
Foto: joepderksen.blogspot.nl
Inrichting niet de oplossing
Hoewel er vaak geen objectief veiligheidsprobleem is naar en rondom basisscholen, ervaren ouders dit wel. Daardoor durven veel ouders hun kinderen niet zelfstandig naar school te laten gaan. Oplossingen worden vaak gezocht in de inrichting van de schoolomgeving en de schoolroute. Maar dat lost niet altijd het werkelijke probleem op: het gedrag van ouders.
Bijeenkomst gedragsbeïnvloeding
Zo’n 20 mensen van gemeenten en ondersteunende organisaties waren bij KpVV aanwezig op de vierde bijeenkomst over gedragsbeïnvloeding. Deze keer over mobiliteit naar de basisschool. Een van de aanleidingen voor deze middag was de media-aandacht naar aanleiding van het KpVV dashboard duurzame en slimme mobiliteit. Hierin staan o.a. feiten en cijfers over dit onderwerp.
Schoolmobiliteit: feiten, cijfers en context
Friso Metz van het KpVV geeft als een korte toelichting op de feiten en cijfers in zijn presentatie en plaatst het thema schoolmobiliteit in een bredere context. Er is een groot verschil tussen objectieve en subjectieve veiligheid. In veel gevallen is de veiligheid goed, maar ouders ervaren dit anders. Daardoor gaan ze hun kinderen halen en brengen, al dan niet met de auto. Zo leren kinderen niet of laat om zelfstandig aan het verkeer deel te nemen. Dat kan een risico vormen wanneer ze naar de middelbare school gaan.
Beïnvloed de kinderen; die beïnvloeden hun ouders
In gemeentelijk verkeersbeleid staat de herinrichting van schoolomgeving en schoolroutes voorop. Uit het KpVV dashboard blijkt dat dat niet het enige punt van aandacht is. Ook moet er aandacht zijn voor het beïnvloeden van gedrag. De fysieke omgeving kan daar sterk aan bijdragen, maar vormt een deel van de oplossing. Aan schoolmobiliteit kun je veel zaken ophangen, zoals verkeerseducatie, duurzame mobiliteit, bewegen en gezondheid. In de regel zijn kinderen gemakkelijk te beïnvloeden. Op hun beurt beïnvloeden kinderen hun ouders. Kortom: ‘verander de wereld, begin bij de rit naar school’.
Voorlopige uitkomsten onderzoek VVN
VVN brengt begin 2014 een onderzoek naar schoolmobiliteit uit over motieven in het haal-brenggedrag. Robbin Lankhuijzen geeft een korte toelichting op de eerste uitkomsten onderzoek VVN.
Lees:
Het hele verslag van de KpVV gedragsbijeenkomst
Dashboard duurzame en slimme mobiliteit: Schoolmobiliteit - Onderweg naar de basisschool
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Van betonnen jungles en stedelijke labyrinten naar speelwaardige buitenruimten
16 dec om 09:58 uurWat zijn de voorwaarden van kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar die bijdragen aan de creatie van een…
Mulier Instituut: 'Bredere kijk op beweegarmoede nodig'
15 nov om 14:30 uurDe ambitie van de Nederlandse overheid dat in 2040 75 procent van de Nederlanders de beweegrichtlijnen haalt is…
Dordrecht Sportgemeente van het Jaar 2024, ook prijs voor Maastricht
3 okt om 17:37 uurDordrecht is afgelopen week op het jubileumcongres van Vereniging Sport en Gemeenten in ’s-Hertogenbosch…
35 jaar Speelplan: kinderen van jongs af aan naar buiten krijgen
12 sep om 14:42 uurSpeelplan bestaat 35 jaar. We spraken directeur Walid Rahman en keken terug en…
Speel-, sport- en beweegbeleid moet iedere inwoner in Vught laten bewegen
15 mei om 11:24 uurDe gemeente Vught heeft voor het eerst een beleid opgesteld waarin de componenten spelen, bewegen en sport…
Hoe AI de veiligheid van kinderen in speeltuinen kan bevorderen
7 mei om 08:59 uurKinderen kunnen veilig spelen in speeltuinen dankzij goed onderhouden speelobjecten. Om te kijken na hoeveel…
Toolbox helpt gemeenten bij monitoren en evaluatie buitenspeelbeleid
16 feb om 12:34 uurOm inzicht te krijgen in de voortgang van beleidsdoelstellingen is monitoring en evaluatie van dat beleid van…
Reactie toevoegen